Aust-Agder bibliotek og kulturformidling
Postadresse: Postboks 788 Stoa, 4809 Arendal
Besøksadresse: Fylkeshuset, Ragnvald Blakstad, 4838 Arendal
Kontaktperson:
Fra idé til film på en-to-tre!
Produksjonsliste
Program

Fra idé til film på en-to-tre!

Se alle bilder, videoer, lydklipp, vedlegg

Hva er en film? Hva skal til for å lage en film? Hvordan lager man en film?

Fra idé til film på en-to-tre! baserer seg på en workshopbasert formidlingsmåte hvor elevene deltar aktivt fra start til slutt, og lager en ferdig film basert på egne ideer. To profesjonelle filmskapere er instruktører.

Kurset vil fokusere på å gjøre filmskaping både spennende og tilgjengelig. Selve prosessen er like viktig som filmen de lager. Elevene må samarbeide tverrfaglig, slik at både lyd og bilde forteller en historie. Gjennom det praktiske arbeidet får de prøve seg som filmfortellere med både lyd og bilde, og de får trent sin bildekritiske sans.

Kurset kan være en basis for å bruke film kreativt i skolesammenheng seinere.

Praktisk gjennomføring:

Klassen blir delt i to grupper med hver sin instruktør. Instruktørens oppgave er å veilede gruppen gjennom hele filmskapingsprosessen - fra idé til ferdig klippet film. Elevene får prøve seg både foran og bak kamera, som manusforfattere, skuespillere, regissør og fotograf. Når filmingen er ferdig, klipper gruppene filmene på hver sin datamaskin.

Til slutt blir det verdenspremiere!

Læreplanmål

Måloppnåelsen for mange læringsmål i norskfaget kan styrkes gjennom innsikt i og erfaring med filmskaping!

FRA LÆREPLANENE:

Norsk: Muntlig kommunikasjon 9. trinn: Gjennom forberedt muntlig framføring og spontan muntlig samhandling skal eleven utvikle evnen til å kommunisere med andre og uttrykke kunnskap, tanker og ideer med et variert ordforråd i ulike sjangere. Muntlig kommunikasjon omfatter også å tilpasse språk, uttrykksformer og formidlingsmåte til kommunikasjonssituasjonen.

Mål for opplæringen er at elevene skal kunne:

  • samtale om form, innhold og formål i litteratur, teater og film og framføre tolkende opplesing og dramatisering
  • presentere norskfaglige og tverrfaglige emner med relevant terminologi og formålstjenlig bruk av digitale verktøy og medier
  • vurdere egne og andres muntlige framføringer ut fra faglige kriterier

Fordypning norsk: Tekst og mening

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • formidle egne opplevelser av film, teater og musikk og vurdere bruk av virkemidler
  • formidle og kommentere medieoppslag fra selvvalgte medier og lage egne oppslag for ulike medier
  • framføre et program sammensatt av ulike uttrykksformer basert på egne eller andres tekster

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Aust-Agder bibliotek og kulturformidling
  • Kunstnere/grupper: John Håvard Nomedal og Stephan Hergel
  • Produsent: Aust-Agder bibliotek og kulturformidling
  • Idé/opplegg: Aust-Agder bibliotek og kulturformidling

Om kunstner / utøver / gruppe

John Håvard Nomedal har jobbet som profesjonell klippeassistent for diverse Nordisk Film og Tv produserte produksjoner fra Tv-drama, spillefilm og komiserier i Oslo. Jobber nå som freelance filmarbeider, prosjektleder på diverse Sørnorsk Filmsenter arrangementer. Bosatt i Grimstad.

Stephan Hergel har jobbet som regissør og filmprodusent en rekke år, med både spillefilmer, dokumentarer og reklamefilmer bak seg. For tiden jobber han som regissør på TV serien Dyrepasserne på TV2. 


Medvirkende

  • John Håvard Nomedal og Stephan Hergel
  • John Håvard Nomedal (Utøver)
  • Stephan Hergel (Utøver)

Multimedia og vedlegg

Bilder

Filmkurs
Foto: John Håvard Nomedal
Filmkurs
Foto: John Håvard Nomedal
Filmkurs
Foto: John Håvard Nomedal
Film, Annet
Trinn: 9 - 9
Måloppnåelsen for mange læringsmål i norskfaget kan styrkes gjennom innsikt i og erfaring med filmskaping!
Praktisk informasjon
Kontaktperson produksjon
Fagkonsulent Tonje Eikrem Jacobsen
mob: 473 81 761
e-post: tonje@aabk.no
Kontaktperson utøver
John Håvard Nomedal
mob: 901 69 463
e-post: nomedal.johnh@gmail.com
Programlengde
180
Maks publikumsantall
30
Arena / rom
Klasserom
Oppriggingstid
15 min.
Nedriggingstid
15 min.
Litteratur
Fra læreplanene:Norsk: Muntlig kommunikasjon 9. trinn: Gjennom forberedt muntlig framføring og spontan muntlig samhandling skal eleven utvikle evnen til å kommunisere med andre og uttrykke kunnskap, tanker og ideer med et variert ordforråd i ulike sjangere. Muntlig kommunikasjon omfatter også å tilpasse språk, uttrykksformer og formidlingsmåte til kommunikasjonssituasjonen.Mål for opplæringen er at elevene skal kunne:samtale om form, innhold og formål i litteratur, teater og film og framføre tolkende opplesing og dramatisering
presentere norskfaglige og tverrfaglige emner med relevant terminologi og formålstjenlig bruk av digitale verktøy og medier
vurdere egne og andres muntlige framføringer ut fra faglige kriterierFordypning norsk: Tekst og meningMål for opplæringen er at eleven skal kunneformidle egne opplevelser av film, teater og musikk og vurdere bruk av virkemidler
formidle og kommentere medieoppslag fra selvvalgte medier og lage egne oppslag for ulike medier
framføre et program sammensatt av ulike uttrykksformer basert på egne eller andres tekster
Arrangører
Arrangert av:
Aust-Agder bibliotek og kulturformidling
Produsent:
Aust-Agder bibliotek og kulturformidling
Medvirkende
  • John Håvard Nomedal (Utøver)
  • Stephan Hergel (Utøver)