Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Aust-Agder

Aust-Agder bibliotek og kulturformidling

Postadresse: DKS Aust-Agder, , Postboks 788 Stoa, 4809 Arendal

Besøksadresse: Fylkeshuset, Ragnvald Blakstad, 4838 Arendal

Telefon: 37 01 73 00

E-post:postmottak@austagderfk.no

Kontaktperson:

Antall produksjoner: 36

  • Alle
  • Barnehage
  • Grunnskole
  • VGS

"Bilder forteller". Visuell kunst. Kulturmenyen. Oktober 2019.

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Velkommen inn i bokkunstens eventyrlige univers! En bokillustratør produserer bilder med et budskap. Det skal også elevene gjøre i dette verkstedet, og de skal lage tekst til de håndmalte bildene sine.
Ved hjelp av strategiske virkemidler som tusjmaling og billedutsnitt skal elevene finne unike motiver som kan fortelle ulike historier. Hver elev har sin særegne strek og hver illustrasjon er som et eget lite kunstverk med et personlig uttrykk. Elevene skal også skrive egne tekster med bildene som utgangspunkt, og produsere små billedbøker.Verkstedet blir ledet av illustratøren Chris Stonehill. Han er fra England og bosatt i Kristiansand. Formålet med verkstedet er å utvikle elevenes tegne- og skriveferdigheter, samt gi dem kunnskap om håndverk og originalitet.
Chris var på videregående skoler i Oslo i 2015-16, og 2016-17, og fikk svært gode tilbakemeldinger. (kilde: DKS Oslo)
Christopher M. Stonehill (f. 1981) er frilans illustratør med MA Authorial Illustration (Distinction) fra University College Falmouth. Han illustrerer blant annet for Cappelen Damm, Penguin, Books Ltd, Boots, BBC og Pepsico. Stonehill har besøkt mange skoler over hele Norge i Den kulturelle skolesekken med tegneverkstedet "Bilder forteller".

"Filosofi med elever. Troll og annerledeshet." Visuell kunst. Ønskelista, Desember 2019

Visuell kunst, Trinn: 1-4
OM KUNSTVERKETVideoverket Tracks of Horns er en filmet performance. Et orkester bestående av musikere kledd ut som troll svever forbi i en skiheis, over et sommergrønt alpelandskap, akkompagnert til lyden fra bjellene til beitende kuer. Kunstneren selv sitter høyt oppe i et tre og synger på trollspråk, mens flere alpehornister står i et skogholt og blåser på sine lange alpehorn. Med kostymer, rekvisitter, stemme og bevegelse skaper kunstneren en drømmeaktig virkelighet.
Kunstneren Tori Wrånes sier at troll gir henne mulighet til å leke med identitet, og på den måten uttrykke og framheve ulike aspekter ved en personlighet. Som hun ser det, er vi alle troll. Kunstneren ønsker å skape en ny standard, hvor alle aksepteres som de er.
OM KUNSTNERENTori Wrånes er født i Kristiansand i 1978, og er utdannet ved Statens kunstakademi. Hun har også studert musikk og teater. Wrånes er blant Norges mest internasjonalt anerkjente kunstnere og har en unik stemme i samtidskunsten. Hun jobber på tvers av performance, skulptur, musikk og teater. Maskerte kropper og Wrånes’ spesielle stemmebruk er karakteristiske trekk ved hennes arbeider. Wrånes jobber også som utøvende musikkartist i ulike band og med egne soloprosjekter i ulike sjangre.
OM FORMIDLINGENAlt foregår i klasserom med mulighet for lysavskjerming og lerret eller vegg til videoprojeksjon. Elevene sitter på gulvet. Veggplass til å henge opp store ark. Klassen deles i to og det er nødvendig med ekstra grupperom for gjennomføring av samtalene.Vi ser filmen sammen. Etterpå deler læreren klassen i to grupper. Alle sitter i sirkel, læreren deltar ikke i samtalen, men har rollen som observatør.Vi samtaler og arbeider med begreper, diskuterer utsagn og finner ut om vi er enige eller uenige. Alle skal få si sin mening og vi finner ut hvordan vi tenker forskjellig.

"Hvordan vi ser verden". Visuell kunst. Kulturmenyen. Vår 2020

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Kunstnerbesøk med Silje Eugenie Strande Øktner. Gjennom bilder og samtale blir vi kjent med hennes kunstneriske praksis.
Det som er kjent for oss, er ukjent for andre.
Hvordan ser vi omgivelsene rundt oss, og hvordan kan vi se dem i en større sammenheng? Silje tar ofte utgangspunkt i sitt eget nærmiljø når hun jobber med kunst. Hun vet at i grunnen er hele verden bygd opp av små steder, steder som alle er lokale og kjente for dem som bor akkurat der. Sjøl har Silje gått rundt i skogene hjemme siden hun var liten. Gått og gått, og vært kjent og følt seg hjemme. Da hun flyttet tilbake som voksen begynte hun å gå på nytt. Beveget seg sakte rundt i områdene hun kjente som liten. Barn og voksne har forskjellig måte å oppleve ting på, måte å bevege seg på, og de fokuserer kanskje på helt forskjellige ting. Nå, som voksen, trenger Silje en gyldig grunn til å kunne henge i skogen slik hun gjorde som liten. Den grunnen har blitt å lage kunst.
Silje forteller om husmansplassen Djupdalen og historier hun har blitt fortalt derfra; om de fattige søsknene som hadde huset fullt av penger. Hun forteller om steinen som ble flytta 4 meter og provoserte hele lokalbefolkningen, og hun forteller om området rundt Damlitjennet, et område hun på nytt prøver å bli en del av.
Men samme hvor lokalt kjent og nært noe blir, er det samtidig en liten del av den store verden vi beveger oss i. Stedene vi omgir oss med gir oss tanker, minner og erfaringer, og for mange gjør disse stedene deg til den du er.
Å vokse opp på ett sted gir oss en slags felles historie eller identitet. Kan stedet vi vokser opp på, omgivelsene rundt oss, historiene vi hører som unge gjøre noe med hvem vi blir som mennesker? Knytter det oss sammen som mennesker at vi har hatt felles opplevelser og de samme referansene?
Silje har bevisst valgt å arbeide med et geografisk begrenset område og å ta utgangspunkt i kjente ting, fordi hun vet at det samtidig kan handle om noe mye større. Hun lytter til gamle historier og konstruerer nye.

"Louis Moe-salong", Bomuldsfabriken Kunsthall. Ønskelista og Kulturmenyen, 2019-20

Visuell kunst, Trinn: 1-VG3
Bomuldsfabriken Kunsthall inviterer til utstillingen av Louis Moes kunstHele skoleåret 2019–2020 inviterer Bomuldsfabriken Kunsthallpublikum inn i vår nye Louis Moe-salong i 2. etasje. Dette er en litt annerledes utstilling som tar utgangspunkt i tegneren, maleren og bokillustratøren Louis Moes (1857–1945) eventyrlige verden. Den hvite utstillingssalen er forvandlet til en gammeldags salong med bilder på mørke vegger, teppe på gulvet, sofa, utstoppede dyr og dempet belysning.Louis Moe er særlig kjent for sine lystige illustrasjoner av barnebøker og eventyr, og salongen er utstyrt med et eget eventyrhjørne med lesestol og eventyrbøker til å bla og lese i. Hit ønsker vi barnehager og småskolen velkommen til eventyrstund og undrende samtaler om det norske dyreriket og det repeterende eventyret som fortellermåte. I tillegg kan man se ekte (utstoppa) dyr som bjørn, ugle, rev og hare, noe som gir mulighet for god, gammeldags «modelltegning» for både små og store.Louis Moe var en mangfoldig kunstner, og vi viser også et stort antall tegninger og trykk der han var mer inspirert av livets mørkere sider og symbolismen. Her skildrer han bl.a. forskjellige scener hentet fra klassisk og nordisk mytologi som omhandler noen av livets mest grunnleggende temaer som døden, det skjønne, erotikken og angsten. Det er tegnede fortellinger fylt med fabellignende og skremmende vesener. Her er det et rikt materiale for ungdomstrinnet og videregående, der man kan legge vekt på det historiske og myter, overtro, tro og religion eller det psykologiske, der menneskelige egenskaper projiseres over i dyre- og fabeldyrskikkelser og fort kan lede tankene mot dagens «nett-troll».Louis Moe ble født i Arendal i 1857, men flyttet til København for å gå på Kunstakademiet. Der ble han boende til han døde i 1945. Han er ikke så kjent i Norge, men han regnes som en av Nordens viktigste bokillustratører i tiden før og under 1. verdenskrig. Han var også maler, tegner og forfatter, og i Danmark har han nesten samme posisjon som Kittelsen har i Norge. Bomuldsfabriken Kunsthall har i mange år vært opptatt av å trekke Louis Moe frem fra glemselen og ikke minst gjennom hans lokale forankring her i Arendal vekke interessen for hans mangesidige kunstnerskap. Gjennom Louis Moe-salongen håper vi å nå ut til et bredt publikum. Vårt ønske er å få en god dialog med skoler og barnehager, fordi denne utstillingsformen har et ubegrenset formidlingspotensiale og kan skreddersys for alle alderstrinn og levendegjør de fleste fag/temaer.

"Tegn Serier!". Visuell kunst. Ønskelista, Oktober 2019 og Januar 2020

Visuell kunst, Trinn: 5-10
"Mange påstår at de ikke kan tegne, men det stemmer ikke. Alle kan tegne! Kan du tegne en strekfigur? – Da kan du også tegne serier. Alt du trenger er blyant og papir. Og en god idé. Litt tålmodighet må til. Verre er det ikke. Prøv da vel!» er oppfordringen fra tegneserieskaper Tore Strand Olsen som har jobbet profesjonelt med tegneserier siden 1990. Han har holdt mange tegneseriekurs rundt om i landet, og skal nå i høsten 2018 og våren 2019 holde kurs i Aust-Agder.
På dette verkstedet lærer alle å lage sin egen seriefigur og tegne og skrive et kort tegneseriemanus. Elevene deltar også på idémyldring og får se hvordan en profesjonell serietegner jobber.Tore Strand Olsen har hatt mange tegneseriekurs på skoler, for Den kulturelle skolesekken og bibliotek - og i andre sammenhenger, som bedrifter, organisasjoner, festivaler, seminarer, sommerleire, fengsler og utdrikningslag.

Astro Buddha Agogo

Musikk, Trinn: 1-10
For jazztrioen Astro Buddha Agogo er det ikke noe som heter barnemusikk eller voksenmusikk – kun god musikk. Gruppen spiller med samme innlevelse og glede uansett hvem de spiller for. Musikken går i kroppen, og det rytmiske drivet er det grunnleggende elementet som når alle alderstrinn. Musikken er i fokus, og Astro Buddah Agogo ønsker å gi deg en ny musikalsk opplevelse som gir deg lyst til å oppsøke og utforske musikk du normalt ikke lytter til.De er eminente til å stable en fest på beina; de engasjerer sitt publikum, de tar barn, som voksne, alvorlig, og så er de noen gudsbenådede, lune underholdere, som det er vanskelige å ikke like» Sitat, dansk grunnskolelærerForberedelse: La elevene se den vedlagte videoen "music for shoeshine" før konserten.

Balladen om Reidun Robertson og Steven von Gutenberg (Det Andre Teatret)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Balladen om Reidun Robertson og Steven von Gutenberg er en fantasifull og morsom historie om to usannsynlige venners flukt fra virkeligheten.
Under leiligheten hennes, ja faktisk langt nede i jorda, ligger en hel verden som bare venter på Reidun Robertson. Der venter urørte strender, uendelige tunneler og et monster som lengter etter noen å være sammen med. Reidun Robertson prøver å finne en måte å unnslippe sin egen bursdag på. Hun har strengt tatt ikke tid til å bruke en hel kveld på å feire seg selv, nei, hun har viktigere ting å gjøre.
Når virkeligheten er vanskelig eller kjedelig kan man alltid finne alternative identiteter i fantasiens verden.
Forestillingen er en del av «Annerledesprosjektet», hvor temaet er barn som har en annerledes oppvekst, og er støttet av Norsk Kulturråd og spenn.no.
Skuespillere som alternerer i rollene: Kristin J. Rodin, Mats Eldøen, Camilla Frey, Cathrine F. Andersen. Regi: Stuart Bowden. Scenografi: Mirjam Veske. Lysdesign: Henrik S. Veregg. Kostymer: Cathrine Shermann.

Charlie Chaplin og det 20. århundre

Film, Trinn: VG1-VG3
Charlie Chaplin og det 20. århundre er en fortelling om humoristen, humanisten, provokatøren, samfunnsdebattanten og filmlegenden Charlie Chaplin. I årene fra 1920 til andre verdenskrig var Charlie Chaplin verdens største kjendis. Men Chaplin var så mye mer enn en mann som fikk folk til å brøle av latter i kinosalene. Han brukte også sin posisjon til å tale svake gruppers sak, til å kommentere samfunnsutviklingen, til å advare mot farlige strømninger han så rundt seg, og til å forfekte verdier som solidaritet, nestekjærlighet, demokrati og ytringsfrihet, verdier som stod under press i hans egen samtid.I denne 60 minutter lange forestillingen leder manusforfatter Nick Hegreberg elevene gjennom høydepunktene i Chaplins liv. Fra oppveksten i lutfattige London, via kunstnerisk suksess, rikdom og skandaler i Hollywood, til utvisningen fra USA og de siste årene med familieliv i Sveits. Hegreberg knytter Chaplins kunstnerskap til historiske hendelser som europeisk utvandring til Amerika, den industrielle revolusjon, 30-tallets depresjon, framveksten av ideologier som kapitalisme, nazisme og kommunisme, to verdenskriger samt den kalde krigen. Det blir vist ikoniske klipp fra Chaplin-mesterverk som The Kid, City Lights og Modern Times, før forestillingen avsluttes med Chaplins gripende, framsynte og humanistiske tale fra filmen Diktatoren.
We think too much and feel too little. More than machinery, we need humanity; more than cleverness, we need kindness and gentleness. Without these qualities, life will be violent and all will be lost.Charlie Chaplin i Diktatoren

Circo Herencia (Frida Odden Brinkmann og Gaston Sanchez)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Bli med inn i en magisk verden!
Circo Herencia (circo=sirkus, herencia=arv) er en sår, men morsom nysirkusforestilling om vennskap.Historien formidles helt uten ord, og elevene får oppleve både fysisk teater, sang, sjonglering og balansekunst. Frida og Gaston møtes i en støvete leilighet for å fordele arven etter sin avdøde far, og plutselig våkner gjenstandene i leiligheten til liv. Under støvet viser det seg å være mange overraskelser; flyvende teskjeer, en magisk kommode, en praktfull vinylplatesamling og unike gamle gjenstander. Alle disse våkner til liv når de får selskap.Gaston har en unik evne til å gjøre ting komplisert. Storesøster Frida er flink til å organisere alt som er i uorden og rydder alltid opp etter den rotete broren sin. Sammen danner de en underlig balansert duo der motsetningene gjør at de utfyller hverandre. I denne forestillingen er spillet mellom de to karakterene like viktige som sirkusferdighetene.I denne forestillingen er spillet mellom de to karakterene like viktige som sirkusferdighetene. Hvem er jeg, hvem er du, og hvem er vi sammen?Forestillingen er produsert med støtte fra spenn.no og Akershus Fylkeskommune.Circo Herencia har vært spilt i flere land, og nylig rundet de to utøverne forestilling nummer 500! 

Den magiske skipskatten

Scenekunst, Trinn: 3 år-5 år
Den kulturelle bæremeisen i Aust-AgderDen magiske skipskatten er en forestilling med fortellerteater og musikk. Publikum får høre historien om den misfornøyde kongen som er sint og lei seg for at andre konger er rikere enn ham selv. Plutselig dukker den magiske Skipskatten opp. Hvis kongen vil, kan Skipskatten sørge for at alt han tar på blir til gull. Fantastisk, tenker kongen. Men hva gjør man når maten og det kjæreste man har i livet, sin egen datter, også blir til gull. Da er det vel ikke mye verdi i å være rik?Velkommen til fortellerkunst med rytmiske krumspring!​​​​​​​

Dette livet eller det neste

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Hva er det som gjør at en ung mann fra Østfold radikaliseres og reiser for å delta i den syriske borgerkrigen? I Dette livet eller det neste møter vi «Tariq» (Ishaq Ahmed), som forteller om sin oppvekst og om savnet etter å finne sin plass i verden. 
Det er en historie om søken etter identitet og fellesskap, gjennom en kontrastfylt oppvekst som norskpakistaner, doplanger, radikalisert syriafarer og fengselsinnsatt. 
Romanen er avsluttet, kildepersonen er avradikalisert og klar til å møte verden. Et besøk av Ishaq Ahmed og forfatteren Demian Vitanza sammen åpner for sterke samtaler og møter på flere plan.
Ishaq og Demian møttes da Demian holdt skrivekurs i fengselet, og romanen Dette livet eller det neste kom ut i 2017 som et resultat av over hundre timers samtaler mellom de to.  
Marco Demian Vitanza (f. 1983) debuterte høsten 2011 med romanen Urak, hans nyeste utgivelse kom høsten 2018, scenediktet Tyngde. I 2018 vant han Ungdommens kritikerpris med Dette livet eller det neste.
Om dette er den hele og fulle sannhet, kan vi ikke vite (…) Men fortellingen lever, ja, mer enn som så, den syder og koker hele veien. Med Vitanza som medium forteller Tariq historien om sine barne- og ungdomsår som norskpakistaner, og det gjør han med et muntlig, billedrikt språk, som inneholder mye humor og varme midt i alle tragediene. Utdrag av bokanmeldelse skrevet av Knut Hoem på nrk.no 27/1 2017.

Egg med skjegg

Musikk, Trinn: 3 år-5 år
Den kulturelle bæremeisen i Aust-Agder
Egg med skjegg er en konsertforestilling med rim og regler og rare sanger, og det meste kan barna være med på underveis. Det er mest tull og smilehull. Oscar Jansen har med seg store tegneark hvor egg med skjegg, drager, mus, brannbiler og sure tær dukker opp etter hvert, mens Tore Thomassen rimer og synger og lar skjegget gro.Konserten passer best for alderen 3-5 år, men alle kan være med og det er ikke så veldig farlig.Forarbeid:​​​​​​​Konserten krever ikke noe spesielt forarbeid, men man kan godt snakke med barna on hva rim er og kanskje øve på noen regler som oppvarming?Oscar og Tore vil gjerne lage en liten sang spesielt til hver barnehage, så ta gjerne en liten prat sammen om hva som er spesielt for din barnehage. Den nye sangen blir laget midt i konserten, i samarbeid med barna.Velkommen til konsert!

Ein nordmann likar ikkje å vere våpenlaus

Litteratur, Trinn: 8-VG3
Ein nordmann likar ikkje å vere våpenlaus er ein forrykande rapbattle (musikalsk ordtevling) med lyrikk og identitet som tema.Utøvarane Per Hoff Mydske og André Jarnvig Jensen fortel om skalden i Ulvik, Olav H. Hauge, og hans tvil på seg sjølv og på eiga dikting. Vidare går ferda til andre diktarar som òg har bala med tvil, men som likeins med Hauge har kome ut på den andre sida med eit sterkt og sjølvstendig uttrykk.Etter kvart møtest dei to i ein lyrisk boksering, der dei demonstrerer korleis ein kan blande fri improvisasjon med førebudd materiale, og korleis ein kan nytte rim, rytme og timing som «våpen» i ringen.Elevane får sjå at lyrikk kan vere røffare og nærare røynda enn det dei kanskje er vane med. Målet er å få dei til å tenke nytt om kva poesi og lyrikk kan vere, og gi dei lyst til å skrive på sitt eige vis.Rapbattling og slampoesi er òg lyrikk. Alle kan finne noko frå sitt eige liv å skrive om, viss ein vågar å vere seg sjølv og bruke sine eigne ord og sin eigen identitet.

Far din

Litteratur, Trinn: 5-10

Filmkurs - Sørnorsk filmmobil

Film, Trinn: 8
Når Sørnorsk filmmobil kommer på besøk får alle elevene i klassen mulighet til å lage sin egen film. Filmverkstedet starter på samme tid som skoledagen normalt starter, og alle elevene på trinnet er med samme dag. Vi beregner ca. 30 elever/én klasse pr. veileder.Sørnorsk filmmobil stiller med veiledere, nettbrett og forhåndsinnspilt materiale, slik at alle rekker å lage film på en skoledag. Teknikken er så enkel at alle kan være med.Forberedelser, opptak og redigering blir gjort på nettbrett, alt under kyndig veiledning av instruktører som har profesjonell filmerfaring og erfaring med undervisning av unge. Elevene vil kunne velge mellom forskjellige filmtyper, som f. eks. «sjangerfilm» eller «Agders dårligste unnskyldning».Filmverkstedet innledes med en innføring i filmspråket med praktiske øvelser, så følger forberedelser, opptak og redigering. Dagen avsluttes med premierevisning av filmene som er blitt produsert i løpet av kurset.

Galaxy Empire (Kompani AlterEgo)

Scenekunst, Trinn: 8-10
I dag har smarttelefonen flyttet dataspill ut fra gutterommet og ned på gata. Å spille spill er et herlig tidsfordriv som særlig barn og ungdom - men også godt voksne - holder på med daglig. Men det er ikke helt uproblematisk å alltid ha en mobil i lomma når spillet blir altoppslukende. Med glimt i øyet forteller Galaxy Empire om en virkelighetsflukt inn i et mobilspill – en intens reise inn i et selvskapt science fiction eventyr. En ung mann prøver å forklare at han ikke har noe spillproblem, men nesten uten at han selv legger merke til det blir han mer og mer hekta, helt til det tar fullstendig overhånd. Publikum dras inn i hans opp- og nedturer i den virtuelle spillverden. Og når den fiktive stjernekrigen krasjer med dagliglivet, koster det han tilslutt smarttelefonen.Galaxy Empire er en “rise and fall” historie av stort format. Fantasien fargelegges i beste Star Trek stil med bruk av videoprojeksjon og surround lyd.Trailer

Hvor kommer tanker fra / Fargene som forsvant

Litteratur, Trinn: 1-2
Elevene/skolen kan velge mellom:
  1. Hvor kommer tanker fra (2018)
  2. Fargene som forsvant (2017)
Hvor kommer tanker fra? En undrende allalder bok om tanker og identitet:Har tanker alltid vært her som alt annet har vært her før meg… eller er det jeg som lager tankene mine? Er det jeg som bestemmer hva jeg tenker? Om meg selv? Om andre? Om verden, og om livet mitt? Kan jeg lage en helt ny tanke som kommer fra meg selv?Toril Kove har gitt boka lette, klare og luftige illustrasjoner som løfter tankene. Hun er en erfaren illustratør og har blitt nominert til mange priser for animasjonsfilm.
Fargene som forsvantOm å hente styrke fra egen identitet og indre liv til å holde motet oppe i et krigsherjet land:En mor og en datter gjemmer seg for krigen, for bombene i et land uten farger. Gjennom å fortelle datteren om fuglen som beskytter dem om natten, klarer jenta litt etter litt å hente ut håpet og fargene, og gjøre henne sterk nok til å legge ut på reise til et bedre sted. Dagsaktuell og allmenngyldig.Akin Duzakins vakre illustrasjoner forsterker følelsen både av mismot og håp. Han har vunnet en rekke priser og er også barnebokforfatter.
Om forfatteren: Constance Ørbeck-Nilssen har skrevet en rekke billedbøker sammen med ulike illustratører, der tema kretser om kommunikasjon, identitet og frykt. Hun er en erfaren formidler, og har fine samtaler med elevene om leseopplevelsen og illustrasjonene.

Jakten på sannheten

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Er alt vi kan lese om fortiden sant?
Kan historien vår framstilles på ulike måter, og hvorfor er det slik?

I dette opplegget skal elevene selv være historikere. De får være med inn i et av Kubens arkivmagasiner og lære om hva arkiver er og hva de inneholder. De vil også få arbeide med autentiske primærkilder – kilder som vil lede dem til ulike historiske framstillinger av en og samme hendelse. Ulikhetene vil invitere til både drøfting og refleksjon.

Formidlerne vil også trekke linjer fram mot vår egen tids bruk av nettbaserte søketjenester. Er sannheten alltid å finne på Google?

Opplegget har tre hovedmål:
- Vise elevene at det ofte finnes flere sider ved en historie
- Vise elevene at ståsted og kildegrunnlag påvirker hvordan historien framstilles
- Trene elevene i kildebruk og kildekritikkOpplegget er spesielt tilpasset Vg2 og Vg3 studieforberedende studieretning, men andre klasser i VGS er også velkommen til å søke. NB! Skolene må selv organisere og betale transport til og fra museet i Arendal.Formidlere på Kuben: Monika Kurszus Håland, Gaute Christian Molaug og Lise Råna.

Keramikkverksted inspirert av "Firing Up". Ønskelista Vår 2020

Visuell kunst, Trinn: 1-7
«Firing Up» startet opp i 2015. Prosjektet er initiert av Norske Kunsthåndverkere og er et samarbeid mellom kunstnere, skoler, høgskoler, museer, kulturskoler og DKS om et løft for keramikkfaget. «Firing Up» vil restarte keramikkovner som har stått ubrukt lenge og vise barn og unge hvilket fascinerende materiale leire er, og hvilken rik historisk sammenheng leirekunsten står i.Erfaringene fra keramikkprosjektet «Firing Up» som startet i England i 2010, har vist at elever har utviklet positive læringskurver i andre fag etter å ha jobbet materialbasert. http://www.craftscouncil.org.uk/what-we-do/firing-up/

Lars er LOL (Teatret Vårt )

Scenekunst, Trinn: 5-7
Lars er LOL er en morsom og rørende historie om å tørre å være seg selv.
Amanda gleder seg til å bli fadder for en søt, liten førsteklassing etter sommerferien. Men når Adam som hun er hodestups forelska i ydmyker henne foran hele skolen, og fadderbarnet hennes viser seg å være jevngamle Lars som dessuten har Downs syndrom, er det nok for Amanda. Når alt rakner og den som svikter aller mest er deg selv må du bestemme deg for hva som er viktigst: Å bli likt av de kule, eller å like deg selv.
Lars er LOL er basert på den prisbelønte debutromanen av samme navn fra 2016, av spesialpedagogen og skuespilleren Iben Akerlie. Line Brå Johansen spiller alle rollene i denne oppsetningen, alene i en vakker, scenografisk løsning. Regi: Elisabet Topp.
Historien er viktig. Barn med Downs syndrom er ikke hverdagskost i verken litteraturen eller teatret. Forestillingen er et samarbeid med Kultursekken i Møre og Romsdal.
"Det er en til dels kompleks historie, med mange sceneskift, som skal gjøres unna på en time, og Line Brå Johansen leverer en energisk og glødende engasjert forestilling."  (Fra tidsskriftet Periskop)

Lek lager låt

Musikk, Trinn: 1-7
I forestillinga Lek lager låt tar Kjetil Grande og Stein Roger Sordal med seg elevene på en lek som foregår på innsiden av popmusikken! Det er nemlig med lek med instrumenter, akkorder, sangmelodi og tekst at alle verdens låter er laget, og alle er de laget av kun 12 forskjellige toner! Ganske utrolig å tenke på når det finnes millioner av låter i verden. 
Hva skjer hvis en tar f.eks. Marcus og Martinus sin låt "Elektrisk" og snur akkordene på hodet, synger melodien litt annerledes og endrer på teksten? Man får en ny låt! Hva hvis en gjør det samme med den nye låten? Man får enda en ny låt!
På hver skole som Grande og Sordal besøker, vil elevene sammen med musikerne lage en unik låt. Med egne valgte akkorder, rytme og melodi, og slik oppleve hvordan lek lager låt. Elevene får da også et innblikk i forskjellige musikksjangere. Kan valg av toner påvirke stilarten på låta? Svaret er ja! Noen kombinasjoner er mer rock/pop, og andre er mer elektronisk dansemusikk (EDM).

​Kjetil Grande og Stein Roger Sordal har over 20 års erfaring som profesjonelle musikere, har høstet spellemannspris og strålende kritikker for sine mange plateutgivelser, turnert Norge og utland og spilt med en rekke av Norges fremste artister. Nå har de laget et show for Den kulturelle skolesekken.Med som lydtekniker er Kjetil Walther. 

Les for livet

Litteratur, Trinn: 5-7
I Les for livet! Er elevane med på ei reise i framtida saman med to framtidsmenneske som er fanga i romsonden Littera. Berre litteraturen kan få dei to tilbake til jorda. Men dei treng hjelp.Scenario: For mange tusen år sidan måtte alle flykte frå jorda. No er det mogleg å kome tilbake, men dei må løyse eit livsviktig oppdrag først. Då menneska flykta frå jorda, mista dei kontakt med kjenslene sine. Dei veit ikkje kva sorg, forelsking eller venskap er. Dette må dei lære seg på nytt, dei må finne att identiteten sin gjennom bøkene.Oppdrag: I romsonden er det ein tidskapsel frå 2018. I den ligg det sju utvalde barne- og ungdomsbøker. Dei to skal dramatisere scener frå bøkene, og kome fram til kva for kjensler dei illustrerer. Orda må dei skrive inn i eit skjema, og til saman gir det eit løysingsord. Om dei ikkje klarer å kome fram til dei rette kjenslene og det rette løysingsordet innan tretti minutt, vil romsonden bli sprengt i filler. Dei to framtidsmenneska les for livet.Skodespelarar: Siri Beate Fossum og Kim Helge Strømmen.

Lyd og ulyd i Slaraffenland

Musikk, Trinn: 3 år-5 år
Den kulturelle bæremeisen i Aust-AgderLyd og ulyd i Slaraffenland er en konsert der musikerne Anita og Stina tar publikum med til Slaraffenland. Slaraffenland er et lydlig fantasirike hvor alt er mulig og det er lov å drømme seg bort og la tankene fly. Her har André Bjerkes morovers blitt til nyskrevne komposisjoner som flettes inn i hverandre med vakker sang, lyd og ulyd!”Lyd og ulyd i Slaraffenland” inviterer barna inn i en rolig musikalsk tilstand, som gir rom til å lytte og undre seg over lydene og historiene. Dette er en lydverden som favner om det vakre og stygge, og hvor lydhermende elementer og improvisasjon har en like naturlig plass som det komponerte materialet.Det er ønskelig at barna har lært seg "Runde, rare, Rulle Rusk" i forkant av konserten. Den ligger også som lydfil til høyre. Runde, rare Rulle Rusk
Rapset rips på Ibsens busk.
Ibsen kom og skulle plukke
Rips til rørte rips på krukke.
Ned i krukken raspet Ibsen
Rulle som en rips blant ripsen.
Rund og rød som ripsen selv
Ble han syltet samme kveld.

Magne, Mons og Mjølner (Teater DukkerOpp)

Scenekunst, Trinn: 1-7
I denne figurforestillingen befinner vi oss i Åsgard der de norrøne gudene bor. Tor er frastjålet sin hammer, Mjølner. Uten hammeren kan ikke Tor opprettholde verdensordenen. Han blir så sint at han forsvinner fra Åsgård. Hvem skal nå holde orden i verden?

Brødrene Magne og Mons er Tors gode hjelpere. Mons savner Tor, mens storebror Magne er mer opptatt av å lære Mons at menn ikke viser følelser. Men de blir fort enig om å prøve å finne Mjølner, slik at Tor kan komme tilbake. Men hvor skal de lete? Magne og Mons drar til Nornene for å søke råd. Det er tydelig at det skumle trehodete vesenet vet mer enn det sier og vil ikke hjelpe. En sommerfugl hvisker i øret til Mons at de må forte seg å dra til Lillehammer for å lete. For hva vil skje om Mjølner havner i feil hender?Figurforestillingen spiller mye på interaksjon med publikum. Forholdet mellom figurfører og figur blir også en stor del av forestillingen, der dukkene trenger hjelp fra figurførerne til å gjøre det de ikke klarer som dukker. Dette er et figurunivers med mye improvisasjon og humor for både store og små.

NORR - da gudene breaket (Absence )

Scenekunst, Trinn: 8-10
Inspirert av Voluspå og Snorres Edda har Absence skapt en fantastisk forestilling om norrøn mytologi. Historien følger de norrøne gudene i Åsgard fra verdens skapelse til Ragnarok, verdens undergang. Forestillingen er laget i ekte Absence-stil, som for mange er synonymt med rå breaking, en god dose humor, fantastisk musikk og akrobatikk på ekstremt høyt nivå.
I denne forestillingen kombineres teater, breaking og animasjon. Resultatet har blitt en actionkomedie der du kjenner vikingtrommenes rytmer i kroppen.
Først fantes ingenting, bare ild og is i Ginnungagap. Når isen smelter blir det liv. Den onde jotnen Yme reiser seg fra mørket. Odin bekjemper Yme og bruker kroppen hans til å skape verden. Han lager et hjem til menneskene, Midgard. En borg hvor gudene kan bo, Åsgard. Og et sted hvor de onde jotnene kan bo, Jotunheimen. Og til slutt brua Bivrost.
Scenen er klar – den klassiske kampen mellom det gode og det onde er i gang!Forestillingen er co-produsert med Den Nationale Scene i Bergen.
Forestillingen er skapt av et kunstnerisk team bestående av Tormod Løvold (kunstnerisk konsulent), Solrun Toft Iversen (kunstnerisk konsulent og dramaturg), Hans Petter Harboe (Scenograf), Einar Bjarkø (Lysdesigner), Linn Therese Michelsen (Kostymedesigner), Mette Noodt (Maskedesigner) og musikk ved DJ Embee, Jonathan Sisworth, Håkon Lund, Canardus Horribilis og Hans Einar Apelland."Absence gjør norrøne guder til breakemestere i en forrykende dansekamp som imponerer (…) De gjør vanvittige krumspring, levende hjul og bevegelser raskere enn øyet kan følge. Absence danser fletten av alle og nå gjør de det som norrøne guder."
Fra anmeldelse i BA

Oh mein papa (Asfaltprinsessene)

Scenekunst, Trinn: 1-7
Vi møter Sarah som ble skilt fra faren sin da han dro for å være klovn i et annet land. Nå har Sarah blitt voksen og har fått med seg faren på scenen. Oppgjørets time er kommet!
Vil klovnepappaen bare tøyse det bort? Hvor sint kan Sarah bli? Blir ansiktet hennes rødere enn nesa hans?
Skuespillerne er far og datter også i virkeligheten, og det er sin egen historie de forteller. Gjennom klovning, krangling, minner og lek med roller, får vi innblikk i deres følelser. Hva gjør det med oss å bli skilt fra noen vi er glad i? Og hva gjør vi med alle følelsene det setter i gang? Hvem er jeg, hvem er du, og hvem er vi sammen?
Co-produsert med Hamar Teater. Utøvere: Sarah Jaggi og Andreas Jaggi. Støttet av: Fritt Ord, Spenn, Kunstløftet, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere, Fond for frilansere, Hedmark fylkeskommune DKS og Hamar kommune.

Rart er fint - fint er rart

Musikk, Trinn: 1-7
Rar musikk er finFin musikk er rarRare folk er fineFine folk er rare​​​​​​​(Dikt av Lars Andreas Haug)

Renegades for u-trinn

Musikk, Trinn: 8-10
Tre kvinner i overdådige rokokkokjoler kommer inn på scenen. Antrekkene er ubehagelige, parykkene klør, skoene klemmer, sminken lar ikke huden puste. Her må det endringer til!Forestillingen løfter fram en håndfull kvinnelige komponister og musikken deres fra 1800-tallet til i dag. Hva er «kvinne», hva har det vært gjennom kunsthistorien, og hva er det i dag?Musikken framføres virtuost, mens alvorlige temaer presenteres med letthet og humor. Det som formidles er viktig, det skal tas alvorlig, men det er også lov å le!Utøvere: Nicole Ingemann (skuespiller, instruktør), Lotta Karlsson (piano), Therése Thylin (mezzosopran).Renegades (overløpere) er mennesker som utfordrer normer og går sin egen vei – selv om det koster. En perfekt beskrivelse av kvinnene som portretteres i forestillingen, mener pianist Lotta.

Renegades for vgs

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
Renegades * løfter fram livshistoriene og musikken til en håndfull kvinnelige komponister fra 1800-tallet til i dag. Hva er «kvinne», hva har det vært gjennom kunsthistorien, og hva er det i dag?
Tre kvinner i overdådige Rokokko kjoler og ubekvemt høyhælte sko kommer inn på scenen.. Antrekkene er ubehagelige, parykkene klør, skoene klyper, sminken lar ikke huden puste. «Hva er kvinne?» spør de mens de gjør de endringene de må for å kunne synge, spille klaver, og bevege seg.
Dette, og mer, skjer samtidig med framføringen av musikken til Lili og Nadia Boulanger, Ethel Smyth, Alice Tegnér og Karin Rehnqvist. Utøverne spiller, synger og forteller om komponistenes gripende liv, og om kampene de har utkjempet for å kunne utøve sin kunst. Gjennom fortellingene stimuleres elevene til å reflektere over hvilke normer og begrensninger de selv møter, og hvordan selvstendighet og identitet kan utvikles.
De tre medvirkende trer inn og ut av ulike roller og fiksjonslag med distanse og selvironi. Alvorlige temaer presenteres med letthet og humor. Det som formidles er viktig, det skal tas alvorlig, men det er også lov å le!
Utøvere: Nicole Ingemann (skuespiller, instruktør), Lotta Karlsson (piano), Therése Thylin (mezzosopran).
* Renegades (overløpere) er mennesker som utfordrer normer og går sin egen vei – selv om det koster. En perfekt beskrivelse av kvinnene som portretteres i forestillingen, mener pianist Lotta.

Slavegjort

Kulturarv, Trinn: 7
For 250 år siden forliste slaveskipet Fredensborg utenfor Tromøya etter en reise i den såkalte triangelfarten. Besøket på Kuben tar utgangspunkt i utstillingen Slavegjort som åpnet i 2018. Elevene følger Fredensborgs siste reise i 1768 gjennom en sammenhengende fortelling i utstillingen. Opplegget på Kuben viser hvordan enkeltmennesker og hele folkegrupper har blitt umenneskeliggjort gjennom slavehandel, rasisme og økonomisk utbytting (og hvordan og hvorfor dette fortsatt skjer). Gjenstander og historier fra 1700-tallet kombineres med fakta om moderne menneskehandel og tvangsarbeid. Slavegjort handler rett og slett om hvordan mennesker har blitt – og fortsatt blir – fratatt sin rett til en egen identitet, og til et liv i frihet. Kanskje forlater elevene Kuben med både nye historiekunnskaper og et ønske om å forandre verden?Formidlere: Jenny Eik Pilskog og Kari Helene KullerudFakta om Fredensborg:
Fregatt bygd i København 1852-53, mannskap på 40. Den siste reisen gikk fra København til Gullkysten med våpen, ammunisjon, brennevin og jernstenger, derfra til St. Croix i Karibia med elefanttenner, gull og 260 slaver om bord, og så nordover med sukker, rom, bomull og tropisk treverk. Forliste utenfor Tromøya 1. desember 1768. Gjenfunnet av lokale dykkere i 1974. Fredensborg er regnet som verdens best dokumenterte slaveskip som er gjenfunnet som vrak, og er en del av UNESCOs slaveruteprosjekt.Utfyllende informasjon om den nye utstillingen, om Fredensborg, og om slaveri i dag:Ny utstilling på KUBENUtstillingen Slavegjort  inneholder gjenstander og historien rundt slaveskipet «Fredensborg» som forliste utenfor Tromøya i 1768 etter en reise i triangelfarten. Utstillingen inneholder også én del om moderne slaveri og én del om arbeidet som ble gjort etter vrakfunnet for å formidle den forferdelige historien. Utstillingen er lokalhistorie, som samtidig er en del av verdenshistorien. Og i tillegg til at vi formidler noe som hendte for 250 år siden, skal vi bringe inn de groteske parallellene vi finner i vår egen samtid.Historien om slaveskipet Fredensborg – lokalhistorie i verdenshistorienDet er fregatten Fredensborgs siste reise i triangelfarten vi følger i den første delen. Reiseruta danner et triangel på kartet, der turen går mellom København, Afrika, Karibia og tilbake til København. Imidlertid sank skipet på hjemveien, så det ble ikke noe triangel på denne turen, men derimot et fjerde sted, nemlig forlisstedet på Gitmertangen på Tromøya. Det er ikke Fredensborghistoriens eneste lokale forankring: De hadde nemlig et stopp på Merdø på veien til Afrika. Der skiftet de til og med ut et besetningsmedlem med en sjømann fra Arendal.Skipet seilte med våpen, ammunisjon, brennevin og jernstenger fra København til Gullkysten (nåværende Ghana). I Afrika ble båten bygget om, og 260 afrikanske slaver ble tatt om bord sammen med elefanttenner og gull. Etter et tre måneders seilas kom de til den danske koloniøya St. Croix i Karibia hvor slavelasten ble solgt. Slavene skulle jobbe på sukkerplantasjene på øya. For fortjenesten av slavene ble det lastet om bord tønnevis av sukker, rom, bomull, mahogni og fargetre. Hjemveien ble strabasiøs med stormer og utfordringer. På den siste etappen, en til to dagers seilas fra bestemmelsesstedet, forliste skipet utenfor Tromøya.I 1974 ble vraket av skipet gjenfunnet av lokale dykkere. Gjenstandene som ble tatt opp i forbindelse med en marinarkeologisk utgraving er utgangspunktet for utstillingen. Fredensborg er regnet som verdens best dokumenterte slaveskip som er gjenfunnet som vrak, og er en del av FNs (UNESCOs) slaveruteprosjekt.Det er på 7. trinn de fleste lærebøkene behandler triangelfarten. Med 12-åringens sterke rettferdighetssans er dette veldig passende.Slaveri i dagDessverre er ikke slaveriet over med den lovfestede opphevelsen av slaveri som kom på 1800-tallet. Aldri har verden hatt så mange slaver som i dag, og slaver har aldri vært billigere! Vi ønsker at elevene skal bli klar over dette gjennom den andre delen av utstillingen. Her tar vi utgangspunkt i ett av FNs 17 bærekraftsmål for 2030. FNs bærekraftsmål er en felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe miljøødeleggelse innen 2030. Vi jobber spesielt med Mål 8: «Fremme varig, inkluderende og bærekraftig økonomisk vekst, full sysselsetting og anstendig arbeid for alle.»Delmål 8.7 handler spesifikt om slaveri: «Delmål 8.7: Treffe umiddelbare og effektive tiltak for å avskaffe tvangsarbeid, få slutt på moderne slaveri og menneskehandel og sikre at de verste formene for barnearbeid forbys og avskaffes, herunder rekruttering og bruk av barnesoldater, samt avskaffe alle former for barnearbeid innen 2025.»(http://www.fn.no)Vi ønsker å vise elevene hvordan uoversiktlige handelskjeder gjør at det er vanskelig å være sikker på at varene vi kjøper ikke er laget av slaver, eller under slavelignende forhold. Klærne de kjøper og sjokoladen de spiser, er innom mange ledd før den kommer til våre butikker.

Snakk om språk

Kulturarv, Trinn: 8-10
Snakk om språk er eit scenisk formidlingstilbod for ungdomstrinnet der dei norske dialektane og det norske skriftspråket er tema. Målet er å dele kunnskap og skape undring og engasjement rundt det språklege mangfaldet vi lever i. Elevane får møte to profesjonelle skodespelarar som er opptekne av språk, korleis vi snakkar, korleis vi skriv, i kva grad språket vårt er i endring og i kva grad språket vårt blir påverka av samfunnet rundt oss.Framsyninga er leiken og underhaldande og utøvarane illustrerer språket vårt gjennom ulike rollefigurar. Elevane blir invitert inn i samtalen der dei kjem inn på eigne haldningar til språk. Dei diskuterer dialektbruk, språkhistorie, skriftspråksituasjonen, språkendringar, språk og makt og språkleg vane.Snakk om språk! er ikkje eit misjonsprosjekt som vil ha alle elevar til å snakke dialekt og skrive nynorsk. Målet er å skape refleksjonar kring språk og det å vere språkbrukar, gjere elevane bevisste på at språk er viktig. Språk heng saman med identitet og det er viktig at ungdom er bevisste dei språkvala ein gjer. Målet er å gje elevane eit glimt av språkleg sjølvtillit, både skriftleg og munnleg.

Superwoman (Fjørtoft kulturproduksjoner)

Scenekunst, Trinn: 8-10
I krysningspunktet mellom forteller og skuespiller, film og scene, virkelighet og fiksjon møter vi stuntkvinnen Thea. Tittelen Superwoman henspiller på forventningene mange har til stuntutøvere. Men selv stuntfolk får blåmerker, og er ikke så udødelige som det ser ut som på film. Dette er en forestilling som handler om å tørre å utfordre seg selv, sette seg mål, våge å gå utradisjonelle veier og ikke minst tro på at man kan flytte fjell om man bare vil det nok. Det handler også om tillit, mot, grensesetting og respekt.Hva er det som får stuntfolk til å kaste seg foran biler? Hvorfor lar de seg bli tent på? Og hvordan lages egentlig slosscener på film? Dette er en en forestilling full av film og lyd, action og dramatikk, hvor stunt blir avslørt og forklart. Forestillingen spenner fra actionscener til sårbare erkjennelser, fra Hollywood til Finnskogen, og inneholder heftige lydlandskap, poetiske videoklipp, bakomfilm og live demonstrasjon.Utøver: Thea Danielsen Fjørtoft. Produksjonen er støttet av FFUK, Film og Kino, Hedmark Fylkeskommune og Turnéorganisasjonen i Hedmark.Vinner av Gullsekken 2012 for beste produksjon.

Så datt de ne a todd

Musikk, Trinn: 1-4
Hilde og Sigrid fortel eventyr frå Setesdal krydra med musikk og song. Dei fortel om harpa som ein kunne høyre over sju kongerike. Den må fattigjenta få tak i om ho vil gifte seg med prinsen. Dei fortel óg om vesle Tomme som er så liten at hesten i stallen et han opp. Og så er det den vesle musa som et så mykje at ... Ja kor mykje, får de vite når Sigrid og Hilde kjem til skulen.Eventyr og folk er litt like; dei kjem frå ein plass, dei har ein kjerne i seg, men dei kan vandre vidt og endre seg på vegen. Forteljingane du høyrere vert ein del av kven du er. Forteljingane me har felles skapar indentitet.Hilde Eskild er forteljar og Sigrid Kjetilsdotter Jore er folkemusikar. Dei har laga forestillinga saman med musikkprodusent Ola Sundström, AAbk.

Tegninger av Anne Rolfsen på ARTendal, Bomuldsfabriken Kunsthall. Ønskelista og Kulturmenyen, 8.oktober - 3. november 2019

Visuell kunst, Trinn: 1-VG3
Bomuldsfabriken Kunsthall inviterer til utstilling av Anne Rolfsens tegninger 8.oktober - 3. november 2019 i ARTendal.
I forbindelse med tegnefestivalen The Big Draw viser Bomuldsfabriken Kunsthall en utstilling med tegninger av kunstneren Anne Rolfsen (f. 1946) i ARTendal på Torvet. Rolfsens tegninger er gjerne rent geometriske komposisjoner. Hun kaller dem «sentralkomposisjoner» og sier selv at «Tegningene er mer som en daglig tilstandsrapport for meg selv, en meditasjon, og en måte å samle seg på.»Tegning kan romme mange former for uttrykk både innholdsmessig og teknisk. Som regel er verktøyet blyant, penn, tusj, kritt eler lignende. Siden 1400-tallet har papir vært det vanligste materialet å tegne på. De fleste kunstnere har tegning som en viktig del ved siden av andre kunstneriske teknikker, både som idéskisser og forstudier til andre verk som skulpturer og malerier. Krokitegning har vært og er en viktig del av kunststudiene den dag i dag. Dette er raskt utførte skisser gjerne etter modell og gir øvelse i det å se og gjengi det en ser med raske og enkle linjer. I andre enden av skalaen finner vi komplekse konstruksjoner og uttrykk utført med blyant.Anne Rolfsen har i mange år arbeidet med det hun kaller sentralkonstruksjoner. Tegningene er utført på et rutepapir med vanlig blyant og fargeblyanter. For henne er disse tegningene et sted der hun har kontroll og kan skape orden og balanse. Tegningene forholder seg som oftest til et sentrum, men utfolder seg i papirformatet som et kaleidoskop. Oppbyggingen av motivet er relatert til klassisk vev og broderi. Rolfsens kunst springer ut fra en utpreget feminin holdning og ønsket om å gjøre ting vakkert. Drivkraften er en lekende tilnærmingsmåte og en lengsel etter skjønnhet og erkjennelse. Gleden ved ornamentikk og det spirituelle sammen med lengsel og melankoli er nøkkelord i hennes kunstnerskap. Det arrangeres ikke verksted i forbindelse med Anne Rolfsens utstilling, men vi oppfordrer klassene til også å ta en tur ovenom Bomuldsfabriken Kunsthall og se utstillingen med tegninger og grafikk av Louis Moe i 2. etasje. De to kunstnerne skiller seg tydelig fra hverandre i både form og innhold. Der Anne Rolfsens tegninger søker innover i mennesket med klare bånd til antikken og dens søken etter orden i verden, er tegningene til Louis Moe figurative, fortellende tegninger som ofte gjør bruk av dyrefigurer for å sette mennesketyper og -egenskaper på spissen.

The Gothenburg Combo

Musikk, Trinn: 8-10
The Gothenburg Combo er gitarduoen som har lyktes med å nå sine drømmers mål ved hjelp av en god dose talent og hardt arbeid. Gitaristene David Hansson og Thomas Hansy drømte som unge om et liv med musikk, og er i dag internasjonalt anerkjente musikere. Med utgangspunkt i den klassiske gitartradisjonen har den svenske duoen vakt stor oppmerksomhet med sitt rivende virtuose gitarspill, musikalske tolkinger og sterke konsertfremførelser. Konsertene kjennetegnes av musikalsk toppklasse, en umiddelbarhet i uttrykket og humoristisk snert.

Tranen og selen

Kulturarv, Trinn: 2-4
Tranen og Selen er en unik gjenfortelling av to gamle eventyr, ett fra Japan og ett fra Norge. Tranen, en stor og vakker fugl, blir til kvinnen Yuki. Sirin er en selkvinne som har lagt fra seg selskinnet sitt på stranden og synger så vakkert ute i vannet. Når hun kommer tilbake, er selskinnet borte …Fra første stund etableres det en kontrakt med barna om å bli med på en reise, å «bruke fantasien, lytte med ørene og tærne og hele kroppen». Alle blir involvert og aktivisert. De lærer japanske ord, skaper bølger i havet, kjenner med hendene, synger og lager rytme med sine stemmer. Forestillingen kan tilpasses til grupper med ulike funksjonsnivå.Eventyr er en del av den immaterielle kulturarven. De er fortsatt med og former den «norske» identiteten, samtidig som de er en del av noe fellesmenneskelig der vi gjenkjenner motiver i eventyr og myter fra hele verden.
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter